ياترى ليه مصر بعد
ما عملت الإمبراطورية الواسعة، وبقى أعاديها كلهم تحت إيديها، وقعدت متنعمة
بالأمان ومحمية من الاحتلال مئات السنين، بنلاقيها وقعت تاني في إيد الاحتلال، واتحولت
من أعظم دولة وإمبراطورية لبلد تابعة لغيرها؟
مدونة عن خطر الهكسوس على مصر في كل عصر
ياترى ليه مصر بعد
ما عملت الإمبراطورية الواسعة، وبقى أعاديها كلهم تحت إيديها، وقعدت متنعمة
بالأمان ومحمية من الاحتلال مئات السنين، بنلاقيها وقعت تاني في إيد الاحتلال، واتحولت
من أعظم دولة وإمبراطورية لبلد تابعة لغيرها؟
بقلم: إفتكار السيد (نفرتاري أحمس)
وأنا بتابع الرئيس
عبد الفتاح السيسي، وهو بيدي طوفان الامتيازات للهكسوس القدام والجداد، ويرفعهم
فوق راس المصريين، ويسلمهم البلد على المفتاح، في نفس الوقت اللي الهكسوس دول أكترهم
بيكرهوه ومستنيين عليه فرصة، بفتكر النهايات الوحشة اللي حصلت لحكام سبقوه، سابو
مصر للأجانب سداح، لكن الأجانب غدرو بيهم أكبر غدر.
إيه
هو مصير الرئيس عبد الفتاح السيسي مع الهكسوس اللي فرضهم علينا، واشتراهم وباعنا؟ يا
ترى هيحفظو ليه الجميل ويراعوه زي ما حفظو الجميل لمحمد مرسي، ولا هيعملو معاه إيه؟
المقالة دي ضمن سلسلة مقالات هتتكلم عن الشبه بين كلام الإخواني اللي كان بيحكم مصر محمد
مرسي وكلام الرئيس عبد الفتاح السيسي، والحكومة عموما، عن الهكسوس الجداد، وعن دور
مصر ناحيتهم وناحية البشرية كلها،وفتح الحدود، وإيه وصية مرسي اللي بينفذها السيسي.
Legacy Version